miercuri, 11 martie 2015

Economiseste investind

Sa nu spui ca ti-e drag sa privesti factura de ultilitati, mai ales daca "te amendeaza" cu sume cu 3 cifre la inceput de primavara, ca n-am sa te cred. Cam asa-i "cotizatia obisnuita" la intretinere pe lunile de iarna (electricitate, gaze), in functie de unde ti-e cuibul si cu ce-l incalzesti. Daca stai la casa si ai centrala pe lemne sau soba, platesti in avans cand pica frunza si te rogi la Sfantu' Soare sa-ti ajunga lemnele pana da frunza iara. Stiu ca nu poti fi un impatimit colectionar de facturi. Ca tine-s si eu. Abia astept sa scriu pe ele "achitat cu OP din data..." si sa nu le mai vad in fata ochilor.

Satula de plati usturatoare pentru consumul de gaze pe timp de iarna, am inceput sa ma gandesc serios cum as putea sa mai reduc din cheltuieli. Nu de alta, insa e strigator la cer sa dau la gaze mai mult decat pe pantofi! Asa am ajuns sa caut solutii de eficientizare a consumului de energie. Beculetul mi s-a aprins odata cu
intrarea in vigoare a legii care ii obliga proprietarii de imobile sa detina un certificat energetic daca vor sa isi vanda sau sa-si inchirieze locuintele, acum 2 ani. Casa noastra fiind construita acum vreo 30 de ani a inceput treptat sa-si mai piarda din calitati, devenind cu timpul o masina de tocat bani cu turatie ridicata. Atunci m-am intrebat prima oara "In ce clasa de eficienta energetica se incadreaza caminul nostru?".

Raspunsul l-am aflat de la un auditor energetic specializat in termografie in constructii si n-a fost chiar cel sperat. Ne asteptam sa avem pierderi de caldura prin pereti si pe la ferestre, insa nu si prin tavan, nu si prin pardoseala, nu si prin instalatii. Pe o vreme de crapau pietrele, prin camera de termoviziune casa parea ca palpaie, arata ca un morcov proaspat. Ne-a costat putin sa apelam la un expert in termografie, cred ca pana in 200 de lei la acea vreme. Insa informatiile obtinute au fost nepretuite. Dupa o renovare ca la carte (bazata pe raportul de audit energetic) si care ne-a obligat sa scoatem din pusculita ceva economii, am inceput sa vedem beneficiile reale in iarna care tocmai s-a incheiat. Consumul de gaze s-a redus considerabil, facturile s-au injumatatit comparativ cu cele din alte ierni, chiar si in conditiile scumpirilor traditionale romanesti. Gradul de confort a sporit nu numai pentru ca am acum ferestre noi si frumoase, ci si prin prisma faptului ca pentru modernizarea locuintei am ales materiale si instalatii de calitate, cu durata de viata indelungata, prietenoase cu mediul si buzunarele noastre. Iar pe termen mediu, investitia noastra se va dovedi cu siguranta a fi una avantajoasa, care ne va scuti de multe batai de cap si cheltuieli inutile.

certificat energetic
De curand, dupa ce ne-am mutat intr-o locuinta noua, ne-am hotarat sa inchiriem vechea casa, pentru a-i valorifica potentialul. Am apelat la aceeasi firma pentru a obtine un certificat energetic ieftin. L-am primit de pe o zi pe alta. A venit un inginer, a facut niste poze si masuratori, a solicitat cateva acte (schitele si planurile casei, in copie) si s-a interesat de anul de constructie. Cred ca a durat mai putin de un sfert de ora vizita. A doua zi am primit un certificat de performanta energetica in care e precizat ca imobilul se incadreaza in clasa A (Mi-nu-nat, zic! De la clasa F la clasa A... e mai mult decat perfect!). Ni-l puteau trimite cei de la firma si acasa contra sumei de 10 lei, insa oricum aveau biroul in drumul meu si n-avea rost sa ma mai complic.

Cu hartoaga asta in mana, valabila 10 ani de acum incolo, stiu unde ma situez, ce potential are casa mea, cat pot cere pentru inchiriere (sau poate chiar pentru vanzare in cativa ani), cat de mult am economisit investind in eficientizarea consumului de energie. Cateodata-i bine sa te mai oblige si statul la una, alta!

Eu am trecut de la portocaliu la verde investind. Tu in ce culoare ai casa?


*Articol scris pentru Spring SuperBlog 2015 - proba 5, Certificat pentru viitor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Hei, nu plecati inainte de a-mi spune doua vorbe! Pentru mine conteaza parerea voastra! :)