vineri, 25 martie 2016

Sfantu Gheorghe, paradisul unde Dunarea saruta Marea Neagra (1)


sfantu gheorghe delta dunarii

Vreme lunga am fugit ca necuratul de tamaie de litoralul romanesc. Nu-mi place sa merg nici in week-end, vacanta, sezon, extrasezon la marea noastra cea mai NEAGRA. Neagra de praf, mizerie, zgomot, fite, balarii, vanzatori ambulanti si semintari, masini parcate-n buza tarmului, mancare de cantina "impinge tava" scumpa si proasta, matrafuze siliconate si botoxate de care n-ai loc pe plaja, seringari si ierbofili.

Cum da nitel soarele pe cer mai sus de doua sulite si se termina ouale rosii, jupuitul mieilor si cura de slabire de dupa cozonac, lumea te-ntreaba unde mergi la mare anul asta. Eu m-am obisnuit sa raspund ca nu merg la mare, fara prea multe explicatii.

Mi-am propus sa calatoresc cat de mult pot in Romania si cu fiecare loc nou descoperit imi dau seama ce bogatie de tara avem si cat de prost o promovam. Avem locuri exceptionale, peisaje care-ti taie rasuflarea, cladiri cu istorie de sute de ani, comori nepretuite. Cap sa ai, ca Vacante Speciale, de neuitat, poti petrece si pe plai romanesc. Cati stiu ca in Romania exista canioane sau lacuri cu apa turcoaz? Avem Canionul 7 Scari, Laguna Albastra de langa Cluj, lacurile Scropoasa si Bolboci, Ochiul Beiului din Cheile Nerei, ghetar in Pestera Scarisoara, sculptura lui Decebal in Defileul Dunarii, la Cazanele Dunarii, Salina Turda, o minunatie din inima pamantului. Si astea-s numai cateva locuri de vis care trebuie vazute cel putin o data in viata.

Azi scriu despre o destinatie mai putin frecventata pe care am descoperit-o si asta pentru ca nu este accesibila oricarui cocalar. Aici n-are cui se lauda cu mertanul nou achizitionat, cu iubitica nou cucerita, nici cu lantul cainelui la gat, nici cu cea mai scumpa "sampagne". Toata lumea a auzit de Delta Dunarii, cei mai multi o evita. Eu o recomand din toata inima, va ramane mereu o destinatie de vacante speciale de 7* pentru mine, dupa ce am petrecut o saptamana de vis la Sfantu Gheorghe, in paradisul unde Dunarea saruta marea si se stinge in valurile ei inspumate.

Da, PARADIS, cel mai potrivit cuvant. Iata de ce TREBUIE sa alegi Sfantu Gheorghe cand iti doresti destinatii de vacanta superbe:

  • se ajunge numai pe apa, cu vaporul, catamaranul, salupa din Tulcea, nu exista sosea care sa duca direct in satul statiune, deci nici masini zgomotoase, poluare
  • 30 km de plaja salbatica, atat cat vezi cu ochii, spre Sulina - alegi unde vrei sa iti asezi salteaua fara sa te deranjeze pe o raza de zeci de metri nimeni; poate doar vacile localnicilor, libere pe plaja, fara sa le fure nimeni; poti face nudism in voie

    plaja din sfantu gheorghe
  • nisip fin si curat cum n-am vazut niciodata pe litoral la noi - fiind in Rezervatia Naturala Delta Dunarii, nu este permisa construirea de terase pe plaja; nu exista sezlonguri, nici buticuri, doar un mic bisnitar ambulant, venit cu bere si apa la gheata, la vreo suta de metri de plaja; strazile au si ele acel nisip extrafin, iar de cateva ori pe zi circula o cisterna care uda pe jos pentru a nu se ridica praful 
  • apa marii calda si curata, fara alge, praguri, valuri, ideala pentru copii si cei care nu stiu sa inoate; eu nu inot dar totusi am ajuns vreo 50 de metri in larg si apa abia mi-a ajuns sub bratlitoral mare sfantu gheorghe
  • clima placuta, cu temperaturi in iulie de 30-32 de grade si ploi putine; cand am fost noi, ne spusese proprietara pensiunii ca nu mai plouase de 3 luni si ca asa e mereu; noi eram ingroziti ca in tara erau ploi si ne temeam de un concediu ratat
  • conditii de cazare bune, la pensiuni si localnici; exista si un sat de vacanta, insa e inchis de vreo 2-3 ani
  • mancare proaspata, in special preparate din peste, la comanda; se manca la pensiuni sau la localnici, pe baza de programare; sotul meu nu mananca ciorba de peste, dar aici a fost atat de incantat incat a incercat o multime de variante de bors pescaresc; mi-a placut tare o combinatie din cartofi si morunas, scordolea; sunt nemaipomenite ciorba de perisoare de peste si chiftelutele de peste; ca sa nu ramai flamand la masa urmatoare, spui celor la care alegi sa mergi la masa ca vei veni la ora X; cand vii, masa e gata, calda, preparata special pentru tine; si crede-ma, adevarate delicatese ies din carnea de peste; nefiind flux mare de turisti, nu se gatesc cantitati mari de mancare
  • excursii cu salupa pe canale, de la 50 lei / persoana; poti ajunge intr-o gramada de locuri mirifice; am fost la Insula Sacalin, raiul pelicanilor, la cherhanaua veche, in paragina, unde alta data se aduceau zilnic si 20 de tone de peste; am admirat in habitatul lor natural egreta, starcul cenusiu si o multime de alte pasari; am plutit pe canalul spre Sulina, cu apa de cristal, de-i vedeai fundul plin cu radacini si presarat cu nuferi albi si galbeni, puri, superbi; ghidul ne destainuia lumea deltei cu atata patima incat ne-a ramas intiparit in suflet acel colt de paradis
    nuferi puri dunare
  • utilitati moderne: internet, telefonie, bancomat BCR, farmacie, supermarket, mijloc de transport pana la plaja (trocarici)
  • pensiunille au specific si arhitectura traditionale, altfel nu primesc autorizatie de functionare
  • noaptea, plaja e impanzita de licurici de apa, spectaculoase luminite albastrui
    licurici apa plaja sfantu gheorghe
    Sursa foto
  • siguranta - singurul supermarket are un amarat de lacat, fara gratii; la fel si geamurile de la parterul blocurilor
  • amatorii pot pescui pe canale - la o lanseta mica, sotul-pescar a prins pentru prima oara stiuca
  • te-ntorci cu mii de poze cu piesaje rupte din realitate, in contrast cu saracia localnicilor, care traiesc numai din turismul verii, iarna fiind izolati
Si cate altele ar fi de spus despre acest loc! Acum, cand vreau sa merg la mare, stiu unde: la Sfantu Gheorghe! Am si mare, am si delta, e oaza de liniste de care am nevoie cand vreau sejururi in tara sau vreau numai o evadare de week-end.




*Sfaturi si recomandari de calatorie scoase de la naftalina pentru Spring SuperBlog 2016, proba 9 - Ambasador Vacante Speciale


**LE: Continuare aici, dar in afara competitiei

Un comentariu:

  1. Exista licurici de apa acolo si arata asa cand va fi Romania o tara cu iesire la ocean...

    RăspundețiȘtergere

Hei, nu plecati inainte de a-mi spune doua vorbe! Pentru mine conteaza parerea voastra! :)